Tasarım Odaklı Düşünme & İş Analizi (Design Thinking & Business Analysis)

Tasarım odaklı düşünme, ürünleri, hizmetleri, süreçleri ve organizasyonları geliştirme şeklinizi değiştirecek insan merkezli bir yaklaşımdır. Son zamanlarda UX alanında araştırma yapanların kullandığı bir metodoloji olmaktan çıkıp; yeniliği odağına alarak, her türlü soruna çözüm getirme noktasında problemleri doğru anlama ve tespit etme yönünde dünyanın önde gelen şirketleri ve üniversiteleri tarafından uzun süredir kullanılan bir yöntem haline gelmiştir.

Tasarımlar yoluyla, bilişsel olarak problemlere çözüm yolları üretmek için kullanılan bu yöntem 5 adımdan oluşmaktadır. Her süreç birbirini izleyen ve gerekli durumlarda bir önceki adıma dönme durumunu içeren aşamalardan oluşmaktadır.

Empati Kur:

Sürecin ilk aşaması olan empati kurma adımı kullanıcıyı tanımak ve isteklerini, ihtiyaçlarını, hedeflerini anlamak olan süreçtir. İnsanları psikolojik ve duygusal düzeyde anlamak için gözlemlemek ve onlarla etkileşim kurmak gerekmektedir. Varsayımları bir kenara bırakarak kullanıcı hakkında bilgiler toplanmalıdır.

Tanımla:

İkinci aşama olan tanımlama adımı empati aşamasında elde edilen bilgilerin analiz edildiği aşamadır. Sorunun temeli ve kullanıcının ihtiyacının tanımlamaya çalışarak üçüncü aşamaya adımların da temelleri atılmaktadır. İlk iki aşama oldukça kritik aşamalardır. Çoğu zaman sorun doğru tanımlanmadığı için gerçek ihtiyaçlar gözden kaçmaktadır!

Fikir Üret:

İhtiyaçlarını anlayarak tanımladığımız sorunların çözümü için fikir üretilen adımdır. Burada amaç mükemmel bir fikir elde etmek değil, daha fazla fikir ortaya çıkarmaktır. Her fikir değerli ve çözüme katkı sağlayabilecek bir adım olabilir. Sorunlar birden fazla yöntemle çözülebilir! Bu sebepten ötürü hiçbir çözüm ilk başta mükemmel olmadığı gibi vazgeçilmez de olmamalıdır. Fikir üretmek içinde Brain Storming, Worst Possible Idea, Scamper gibi tekniklerden de yararlanılabilir. Çözüm ortaya çıkmıyorsa Empati ve Tanımlama tekrar gözden geçirilmelidir. Belki de sorunu yeteri kadar iyi tanımlayamadığımız için çözüm ortaya çıkmıyordur.

Protatipleme:

İlk Örnekleme. Ortaya çıkan fikirleri somutlandırmaya çalıştığımız adımdır. Prototip aşaması boyunca, önerilen çözümler prototip biçiminde nasıl çalıştıklarına bağlı olarak kabul edilebilir, geliştirilebilir, yeniden tasarlanabilir veya reddedilebilir. Özetle belirlenen soruna karşın en iyi çözümü bulmayı amaç edinen adımdır.

Test Et:

Prototip oluşturma aşamasında belirlenen en iyi çözümleri kullanarak tüm ürünün test edildiği adımdır. Bu aşamada önceki adımlarımızdaki durumları da içeren “davran, hisset ve empati kur” olgularıyla kullanıcıların anlayışını, kullanım koşullarını, insanların nasıl düşündüklerini bildirmek için kullanılır. Sorun çözümlerini ortadan kaldırmak, ürün ve kullanıcıları hakkında mümkün olduğunca derin bir anlayış elde etmek için değişiklik ve iyileştirme önerileri yapılabilir.

Tüm bu adımların projelerin analiz/kapsam belirleme süreçlerinde hatta SDLC sürecinde bizlere sağlayacağı yarar göz ardı edilemez. Tasarım odaklı düşünme, bireysel planlardan geniş kapsamlı projelere dek hayatın her anında ve alanında uygulanabilir. Bahsi geçen aşamaları izleyerek bir düşünce sistemi oluşturmak ve uzun vadede bu sistemi benimseyerek tüm yaşama taşımak her açıdan faydalıdır. Şirketler ve kurumlar, tasarım odaklı düşünme sistemini eksiksiz bir şekilde uygulamak için çeşitli workshop'lar düzenleyebilir ya da hedef kitle olarak da tanımlanan kullanıcılardan bizzat fikir alabilir.

Son olarak basit bir fikir ile başlayan ve Tasarım odaklı düşünme adımlarını kullanan hepimizin bildiği Airbnb için süreç nasıl ilerlemiş görelim.

Airbnb'nin yaratıcıları, tasarımcılar Brian Chesky ve Joe Gebbia üniversitede tanıştılar, birlikte San Francisco'ya taşındılar ve orada iki kişilik güzel ve geniş bir daire kiraladılar. 2007'de şehirde bir tasarım konferansı vardı ve bu yüzden otellerde oda fiyatları çok arttı. İşte o zaman iki arkadaşın aklına basit bir iş fikri geldi. Birkaç yatak satın aldılar ve iş arkadaşlarını dairelerinde ağırladılar. Misafir bulmak için airbedandbreakfast.com'u oluşturdular.

Fikir güzeldi ve Brian ve Joe onu geliştirmeye devam etmek istediler. Tasarım okulunda okudukları empati yöntemini kullanarak kendilerine şunu sordular:

  • İnsanlar seyahat ederken ne yapar?
  • Havaalanından evlerine giden yolu nasıl hızlı ve kolay bir şekilde öğrenebilirler?
  • Akşam yemeği yemek için yan sokaktaki favori mekanınızı nasıl önerirsiniz?

Bu soruları yanıtlamak, Chesky ve Gebbia'ya web sitesinin nasıl güncelleneceği konusunda faydalı fikirler verdi. Bu noktadan sonra, uygulama yardımıyla, kullanıcı daire kiralayabilir, kahvaltı sipariş edebilir ve ev sahibi ile bir arkadaşı gibi iletişim kurabilir adımlarına vardılar.

Tasarım odaklı düşünme ile ev sahibi ve misafir arasındaki güvensizlik sorununu çözdüler: Her iki taraftan da geri bildirim bırakabilme yeteneği bu engeli kırdı.

Ev sahibi için geri bildirim. airhostsforum.com

Konuk için geri bildirim.Reviewtrackers.com

Airbnb'de Kullanıcı Araştırması başkanı Sasha Lubomirsky şöyle diyor: “Sorunu anladığınızda, çözüm çok daha basittir. Sorunu anlarsanız, fikirler takip eder!”

Kaynakça:

https://www.ideou.com/pages/design-thinking

https://careerfoundry.com/en/blog/ux-design/what-is-design-thinking-everything-you-need-to-know-to-get-started/

https://www.eleken.co/blog-posts/design-thinking-examples-five-real-stories https://www.isbank.com.tr/blog/tasarim-odakli-dusunme

https://abainnolab.com/egitimler/tasarim-odakli-dusunme/

Haberdar olun!

E-bültenimize kayıt olarak tüm yeniliklerimizden haberdar olabilirsiniz.

"Sisasoft İnternet Sitesi kullanım deneyiminizi kişiselleştirmek ve iyileştirmek için çerezler kullanıyoruz. Ziyaretinizi varsayılan ayarlarla gerçekleştirerek Sisasoft Gizlilik Politikası'da belirtilen şekilde çerezlerin kullanımını kabul etmiş oluyorsunuz."

0312 227 06 34